Новина про карантин застала батьків зненацька. І якщо наші діти в передчутті багатьох тижнів "відпустки", за які вони вдосталь надивляться YouTube, мультики, награються на гаджетах , то дорослим не так вже й радісно.

    Річ навіть не в тім, що батькам треба організовувати собі робочий день вдома (а це те ще задоволення за наявності дітей!), а в тому, що абсолютно не ясно, чим же зайняти на весь цей час своїх дітей. 

     Ви навіть не уявляєте собі, скільки різних скарбів є у Вашій квартирі. І всі вони допомагають розвивати дрібну моторику дитячих рученят, тактильну чутливість, пам'ять, мовлення, мислення.  

      Пропонуємо вам ідеї того, чим можна зайняти та що можна зробити разом із дитиною вдома. Виявіть фантазію - і прості, доступні предмети стануть відмінними тренажерами для розвитку Ваших дітей. 


Чим зайняти дитину вдома на час карантину?

Психолог і керівник Центру розвитку дитини "Наші мрії – щасливе дитинство" Юлія Чемер дає батькам пораду, чим зайняти дитину вдома на карантині.

"Ні, "дивитися мультики" поради не буде. І навіть іграшки не буду пропонувати. Діти дошкільного віку дуже люблять все пробувати на смак, щось розглядати, довго обмацувати, слухати цікаві звуки, а ще дуже незвично розпізнати що-небудь на запах", – пояснює Юлія і радить підключити всі п'ять почуттів дитини, щоб влаштувати ненудні ігри вдома.

Слух

Найпростішою розвагою може бути розпізнавання звуків дому та вулиці, якщо відкрити віконце. Якщо прислухатися, то можна почути і виділити шуми, які просто не помічаємо в щоденній рутині.

Добре запропонувати малюкові зібрати вдома різні предмети (це можуть бути деталі від конструктора, посуд, кошики, подушки, стільчик). Допоможіть підібрати їх з різних матеріалів і розмірів. Візьміть ударний інструмент (паличка для суші, ложка, барабанна паличка) і запропонуйте постукати і послухати звук кожного предмета, називаючи його.

А наступним етапом буде розпізнати звук, не дивлячись на предмет, по якому стукає мама або тато. Це дуже захоплююче і корисно. Розвиває увагу, пам'ять, вдосконалює знання про навколишній світ і, звичайно ж, слух.

Зір

Тут ми можемо запропонувати закріпити кольори і відтінки. Досить взяти будь-який предмет в руки і знайти до нього якомога більше предметів у кімнаті, схожих за кольором. Далі можна навіть влаштувати змагання серед членів сім'ї. А ще розсортувати за кольорами веселки і зробити відкриття за кількістю відтінків різних кольорів.

Це дуже хороша вправа для розвитку зорового сприйняття, уваги, мови з урахуванням зони найближчого розвитку дитини дошкільного віку.

Тактильні відчуття

Найбільший орган людини – це шкіра. Величезну кількість занять можна придумати на поліпшення і розвиток тактильних відчуттів. Можна ж предмети розпізнавати не тільки на дотик руками по контурах, а ще й носиком, щічкою, а ніжками і взагалі самим захочеться спробувати. Можна брати клаптики тканини різної текстури та якості, предмети побуту, одяг в цілому, іграшки. Зав'язавши очі, називаємо, що це за предмет, де лежав, для чого використовуємо. Якщо це тканини, то можна з закритими очима знаходити пари шматочкам.

Запах

Скільки років дитині – стільки й ароматних "речей" потрібно підібрати (напр., чай, лимон, яблуко, часник тощо). Чим цікавіше і докладніше ви підберете продукти – тим веселіша гра. Інгредієнти потрібно покласти в будь-які непрозорі клаптики тканини або коробочки -баночки. Якщо дитині більше 4 років, то можна й очі зав'язати.

Завдання №1: розпізнати все на запах.

Завдання №2: знайти пару кожному аромату із запропонованих.

Зробіть виклик собі і спробуйте повторити те ж, що запропонували дитині.

Також можна грати в "їстівне – неїстівне", але на запах. Закрити очі і розпізнавати так "предмети" і "продукти". Розвиваємо почуття нюху, пам'ять, увагу, моторику.

Смак

Якщо це не діти, які постійно тягнуть все до рота (це перша ознака того, що головним сенсорним почуттям у нього є саме смак), то непогано б спробувати удосконалити і це вміння.

Не обов'язково все пробувати на язик. Можна ще згадувати смаки і описувати їх, а також фантазувати і змішувати в думках. А пізніше по-справжньому змішати і спробувати те почуття, що називається "очікування – реальність". Все під наглядом і контролем дорослих, звичайно!

А ще можна залучити маленького помічника до приготування будь-якої страви. Дати спробувати всі або майже всі складові на смак, а потім разом покуштувати готову страву і обговорити, який же продукт проявив себе яскравіше за всіх.

 

Варіантів для веселого, цікавого і захоплюючого розвитку вдома просто мільярди. Вся навколишнє середовище – це привід для розвитку. І діти обов'язково візьмуть для себе все, що їм потрібно для пізнання світу, але ми – дорослі, можемо грамотно облаштувати і організувати цей простір, щоб діти розвивалися гармонійно, згідно з внутрішніми природними потребами.

За матеріалами сайту  

https://www.segodnya.ua/ua/lifestyle/psychology/chem-zanyat-rebenka-doma-v-plohuyu-pogodu-pyat-neskuchnyh-zanyatiy-1359788.html


Сірники, ватяні палички, гудзики, жолуді, каштани...

Коли дитина грається із дрібними предметами (звичайно, під наглядом дорослих!), розвивається не тільки дрібна моторика, а й просторове мислення, уява, тактильна чутливість.

Із сірників, ватяних паличок, жолудів, каштанів та гудзиків можна викладати різні малюнки, як довільно, так і за схемою. Причому, всі ці предмети можна сполучити в одному малюнку. Починати краще із простих геометричних фігур - квадрата, трикутника, ромба, сонечка, а потім поступово ускладнювати гру. Із сірників, ватяних паличок добре виходять зірки, їжачки, машинки, ялинки, будь-які фігури, в яких є багато прямих ліній. Спочатку малюнок викладає мама, адже малюка потрібно зацікавити. Потім "мистецький твір" можна робити разом.

Навіть найменшим дітлахам буде корисно перебирати гудзики - витягати з коробочки і складати назад, нанизувати гудзики на мотузочку, робити намиста і браслети. Тільки при цьому мама повинна бути на сторожі! Як би малюк не взяв іграшку до рота! Якщо дитина зовсім мала, і є велика небезпека, що вона проковтне дрібні деталі, насадіть гудзики різного кольору та розміру на тверду міцну волосінь. Така іграшка може бути і брязкальцем, і рахунковим матеріалом, і наочним приладдям для вивчення кольорів, розміру та лічби.

 Ігри із сірниками

Всі батьки люблять повторювати: "Сірники не іграшка для дітей!" Правильно, звичайно. Тому що діти можуть що-небудь підпалити ненавмисне. Але якщо поруч будуть мама або тато, то сірники можуть бути дуже цікавою іграшкою. Так вважає тато. Сьогодні він "У сірники" з Максом грає. Для початку він от яке завдання запропонував.

"Підніми сірники".

Покладіть на стіл 5 сірників і спробуйте взяти один із них великими пальцями. Тепер підніміть другий сірник двома вказівними пальцями. Тепер - третій двома середніми пальцями. потім четвертий - двома безіменними. І, нарешті, п'ятий - двома мізинцями. Хто упустив сірник, той залишиться.

"Сірникова картина".

Кожній дитині видайте сірники (скільки хочете - коробку, коробку на двох, коробочку на всіх). За командою учасники починають викладати із сірників картинку на тему, що задана ведучим. Це може бути своє ім'я, прізвище, зображення якої-небудь тварини, смішного сюжету ("Тато спить", "Автоперегони", "Троє поросят" тощо). Виграє той, хто впорався швидше (із більш простими завданнями), або той, у кого вийшла найоригінальніша сірникова картина (із більш складними завданнями). Скільки сірників?

Візьміть сірникову коробку і покладіть у неї два сірники. Потрясіть коробку і запитайте в дітей, як вони вважають, скільки сірників зараз знаходиться в коробці. Діти теж можуть потрясти коробку, потримати її в руках. Але відкривати коробку може тільки ведучий. Отже, тепер Ви відкриваєте коробку і даєте дітям можливість перерахувати сірники. Перемагає той, хто назвав максимально близьке число. Тепер можете ускладнити завдання: відвернувшись від дітей, додайте кілька сірників. Нехай діти знов вгадують їхню кількість.

"Сірникові коробки"

Сірникові коробки (чим більше, тим краще) можна використати в різних іграх. На чотирьох або шести кришечках, так само як і на внутрішніх коробочках, намалюйте однакові геометричні фігури: квадрат, коло, ромб, трикутник. Перемішайте кришечки і коробки. Попросіть малюків знайти і закрити пари.

"Де мій гудзичок?"

Якщо сірникових коробок у вас багато, можна їх склеїти в декілька рядів, як ящички в комоді. Іграшкове цуценя принесло із собою гудзик (монетку, фішку, скріпку і т.д.) і хоче покласти його в ящик. Воно кладе іграшку в один з ящиків і розмовляє з малюком, розповідаючи про себе. Потім запитує малюка, в якому з ящиків знаходиться його гудзик. Місце, куди цуценя кладе гудзичок, постійно змінюється. Та й тривалість розмови постійно збільшується. Це завдання чудово тренує зорову пам'ять та увагу дитини.

Ложки, чашки, миски, сковорідки

Маленьким дітям дуже хочеться піти на кухню. А батькам це спричиняє безліч незручностей. Хоча, якщо до процесу поставитися з розумом, то з дитячої цікавості можна отримати багато користі. От, наприклад, всім відомо, що потрібно розвивати тактильне сприйняття. І батьки купують іграшки з різною фактурою поверхні. Потрібно вчити дитину понять "великий – маленький". А на кухні - стільки можливостей! Тут і розмаїтність різних поверхонь (гладкі ложки, ополоники, миски, плошки та шорстка сковорода), і вивчення співвідношень "великий - маленький" (цікаво, скільки ложок вміс-титься в миску, і чому туди не ввійде ополоник). А як весело стукати ополониками по каструлі або кришкою об кришку!

Тісто цілком можна використати як замінник пластиліну, адже це – чудовий матеріал для ліплення! Воно легко мнеться, менше забруднює, і не буде нічого страшного, якщо дитина для картини з будь-якого підручного матеріалу - гудзиків, жолудів, сірників, круп, мотузочок, ниток, дроту, насіннячок, гілочок тощо. Розминання тіста - цікаве і корисне заняття для малюка.

Крупи, сіль, кава, макарони теж знадобляться для "кухонної школи". Дрібну крупу (наприклад, манну) і сіль можна використати для пальчикового малювання. Для цього необхідно висипати крупу на піднос рівним пластом. Помалюйте самі, покажіть дитині, як це цікаво. Проведіть пальчиком по крупі. Вийде яскрава контрастна лінія. Потім візьміть пальчик дитини. Нехай малюк сам намалює кілька хаотичних ліній. Коли дитина зрозуміє, що потрібно робити, можна розпочинати малювання візерунків. Спочатку малює мама, потім - малюк. Малювати можна все, що завгодно: хаотичні лінії, будиночки, кола, хмари, спіралі, обличчя, букви або цифри.

 

Велику крупу (гречку-ядрицю, горох, квасолю, кавові зернятка) можна використати для викладання картинок, так само як і із сірників, гудзиків і ватяних паличок. Придатна вона і для аплікацій. Пересипати крупу цікавіше за все в прозорий посуд, щоб було видно.

За матеріалами сайту http://dziga.com.ua/batkam/mama-blog/rozvytok-dytyny/151-chym-zainiaty-dytynu-vdoma/109-chym-zainiaty-dytynu-vdoma.html


Малювання

Ця творча діяльність завжди викликає в дітей великий інтерес. Якщо дитина ще зовсім маленька, підійдуть спеціальні пальчикові фарби: можна робити відбитки пальчиків, долоньок, п’ят. Дитині старшого віку, яка вже вміє тримати в руках олівець чи пензлик, можна дістати кольорові олівці, акварель, гуаш.

Зазвичай діти не дуже люблять обмежений простір аркуша і намагаються творити за його межами. Тому, щоб не зіпсувати підлогу або стіл, можна запропонувати дитині намалювати на зворотному боці рулону старих шпалер, який попередньо розстелити по всій поверхні підлоги. А картинки, що сподобалися, можна потім вирізати й залишити на пам’ять.

Малювати також можна й за допомогою крупи. Для цього на рівну поверхню насипаємо тонким шаром манку або інший вид крупи, і показуємо малюкові, як пальчиком можна виводити різні фігурки й узори. Це дуже цікаве заняття, яке повністю захоплює увагу малюка. А ще з крупи виходять дуже цікаві аплікації, які робити зовсім нескладно: густо намажте аркуш паперу клеєм і дайте малюкові посипати на нього манку або пшоно. При цьому можна різні види крупи наклеювати в хаотичному порядку, а можна викладати якийсь певний малюнок.

А ще можна купити самоклеючий папір і запропонувати дитині намалювати собі найоригінальніші наклейки, яких не буде більше ні у кого.

    Варіантів виготовлення справжніх шедеврів дитячого «мистецтва» безліч, головне — підключати фантазію.

Настільні ігри

Ви помиляєтеся, якщо вважаєте, що сучасну дитину можуть зацікавити лише гаджети та телевізор. Дітям дуже подобаються веселі розваги в колі друзів, брата чи сестри, батьків. Тож сміливо діставайте настільні ігри. До того ж, вдало підібрані ігри розвивають логічне мислення, пам’ять та увагу дитини.

Карткові ігри

Діти люблять збирати різноманітні картки із зображенням мультгероїв, зомбі, роботів. Тому багато ігор побудовані на цій ідеї — потрібно зібрати картки певного виду або виманити всі картки в решти учасників. Є різні тематичні карткові ігри для хлопчиків та дівчат.

Дженга

Головне завдання гравців — побудувати башту з дерев’яних блоків і намагатись її не розвалити. Гравці ходять по черзі, додають кожен раз все нові й нові деталі. Програв той, хто зруйнував башту.

Монополія

Цю настільну гру сміливо можна назвати класикою, перевіреною часом. Тільки уявіть собі, що грі майже 100 років, а вона досі актуальна, популярна та цікава. Граючи в цю економічну стратегію, гравці беруть на себе роль власників нерухомості, намагаючись придбати, а потім розвивати свою імперію. В «Монополію» можна грати з дітьми від 8 років та підлітками.

Ігри на магнітах

Сьогодні багато виробників випускають класичні та популярні настільні ігри в зручному варіанті — на магнітах. Тож в улюблені багатьма ігри («Хрестики та нулики», «Морський бій», «Змійка») тепер стало грати ще цікавіше.

Відмінним варіантом буде також навчання дитини гри в класичні шахи, шашки та доміно.

Спільна кулінарія

         Це дуже цікавий спосіб зайняти дитину. А якою смачною здасться самостійно приготована страва! Виберіть нескладний рецепт салату або випічки і вирушайте разом з малюком на кухню.

Можете також спробувати спекти з дитиною млинці чи оладки. Навіть малюки можуть насипати цукор, налити молоко та порахувати потрібну кількість яєць. Не забудьте тільки подякувати маленькому помічнику!

         Під час готування, спілкуйтеся якомога більше. Розкажіть кілька кулінарних секретів або навчіть місити тісто. При цьому дайте дитині можливість проявити свої творчі здібності. Так, малюки з задоволенням вирізають фігурки з тіста й полюбляють прикрашати готовий десерт збитими вершками, фруктами або тертими горішками.

Ігри в приміщенні

    На допомогу прийдуть цікаві ігри, в які можна побавитися в приміщенні:

Пошуки скарбів

Діти шукають скарб безпосередньо в кімнаті! Одна дитина ховає якийсь предмет (не дуже маленький і не величезний), який інші повинні знайти. Учасник, який ховає скарб, малює на папері карту будинку та відзначає літерою «Х» ту частину, де його заховано. Решта гравців вирушають на пошуки скарбу з допомогою карти. Учасник, який знайде скарб швидше за всіх, ховає його в наступному раунді.

Хто довше?

Грайте на швидкість. Не давайте м’ячику впасти на підлогу протягом хвилини. Позмагайтеся, хто знайде і збере більше монет (завдання можна ускладнити, умовою, що монети потрібно збирати пальцями ніг), хто закине більше м’ячиків у кошик, чий картковий будиночок буде вище. Вмикайте фантазію: будь-який інвентар стане в нагоді!

Йдемо в похід

Усі люблять ходити в похід! Особливо, якщо розбити привал із наметом (яким може стати плед, натягнутий між стільців або накинутий на стіл) і покуштувати справжнісіньку похідну їжу (бутерброди та чай у термосі). Можна навіть з малюком забратися в намет і почитати казки або поспівати.

Музейна статуя

Гравці завмирають у різних позах, як музейні статуї. Входить ведучий, оглядає музейні експонати й поводиться, як турист. «Статуї» намагаються змінити своє положення непомітно для ведучого. Якщо ведучий зауважує рух «статуї», вона оживає і стає туристом. Продовжуйте гру, поки не залишиться одна «статуя». Гравець-«статуя», який залишився останнім, стає ведучим у наступному раунді.

Кольорова кімната

Ваші діти в цій веселій грі знайдуть у приміщенні всі кольори веселки. Усі гравці стають у коло, а один учасник — ведучий стає в центр кола. Ведучий в центрі кола називає будь-який колір на свій розсуд. Решта гравців, які стоять у колі, розбігаються по всій кімнаті. Їхнє завдання — швидше за всіх знайти в кімнаті предмет такого ж кольору, який загадав ведучий. Перемагає той учасник, який швидше за всіх знайде предмет потрібного кольору. Він стає ведучим у наступному турі.

Я знаю що це

Зав’яжіть дитині очі шарфом або хусткою. Поясніть, що пересуватися по кімнаті треба обережно, витягнувши руки вперед. Доторкнувшись до якогось предмета, вона має назвати його й описати. Потім настає ваша черга зробити те ж саме. Звичайно, спочатку необхідно переконатися, що в кімнаті немає небезпечних або цінних предметів, які випадково можна розбити. Намагайтеся весь час, поки в дитини закриті очі, перебувати поруч.

Музичний антракт

Організуйте оркестр з саморобних музичних інструментів. Їх можна виготовити з того, що є вдома. Поклавши в металеву банку з-під чаю маленькі камінчики, гудзики або скляні кульки, ви отримаєте музичний інструмент. Металевий звук вже є, тепер треба пошукати невеликі шматочки дерева або дерев’яні предмети (наприклад, дерев’яну ложку, дошку для сиру, дерев’яні формочки або прищіпки для білизни). Б’ючи одна об одну двома дерев’яними предметами, повільно або швидко, сильно або обережно, ви відтворюєте звуки, відповідні для танцювальної музики. Включивши пластинку або касету, дитина може підтримувати ритм мелодії, граючи на своїх інструментах.

         Ви можете вигадати й свої ігри в приміщенні. За можливості запросіть у гості друзів дитини. Та пам’ятайте, що для дітей дуже важливою є ваша увага та спільно проведений час.

Ляльковий театр

         Можна влаштували веселу лялькову виставу. Спробуйте розіграти якусь відому казку чи придумати свою. А малюк нехай допоможе з декораціями та костюмами.

Добре для ігор-театралізацій підходять казки «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка» тощо.

 

Сподобається дитині й пальчиковий театр. Його можна купити, але цікавіше зробити самим — з щільного картону або відрізаних пальчиків від старих рукавичок. Намалюйте або наклейте веселі личка і розіграйте з малюком його улюблену казку. Заняття це не тільки захоплююче, але й корисне — в дитини розвивається дрібна моторика та фантазія.

За матеріалами сайту   https://learning.ua/