БУЛІНГ У ДИТЯЧОМУ САДКУ — МІФ ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ
Чи замислювалися ви, де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших. Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу? Дізнайтеся з пам’ятки, що означає цей термін, хто може спровокувати булінг та як змінюється поведінка дитини
ЯКІ ВИДИ
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг може проявлятися як тиск:
· психологічний;
· фізичний.
Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
ХТО ПРОВОКУЄ
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:
· педагог або помічник вихователя —
– зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;
– ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;
– глузує із зовнішнього вигляду дитини;
– образливо висловлюється про дитину чи її батьків;
– проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини;
· батьки або члени сім’ї —
– б'ють та ображають дитину вдома;
– принижують дитину у присутності інших дітей;
– проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини;
– ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі
ЯК МІНЯЄТЬСЯ ПОВЕДІНКА ДИТИНИ
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:
· вдома —
– не хоче одягатися вранці;
– шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;
– просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;
– плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт;
– не контактує з однолітками у дворі;
– грає наодинці в парку;
в дитячому садку —
– не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо;
– усамітнюється при будь-якій нагоді;
– часто губить свої іграшки або речі;
– бруднить чи псує одяг;
– грає поламаними іграшками;
– відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі;
– не має друзів у групі.
Журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу»
№3, 2019
Формування безпечного освітнього простору, запобігання булінгу та мобінгу у навчальному закладі
Проблема булінгу – це соціальна проблема всього світу.
2018 році Україна вперше буде долучена до міжнародного дослідження PISA, в якому передбачено анкетування учнів, адміністрації закладів освіти щодо стану соціального благополуччя та безпеки освітнього середовища.
За даними Генпрокуратури та Держстату, щороку в Україні близько 2,5 тисяч дітей намагаються здійснити самогубство. Причиною 40% самогубств є булінг, який здійснюється над дитиною у школі, чи іншому навчальному закладі. Також важливо зрозуміти, що більшість дітей сприймають знущання як належне, тобто в таких ситуаціях є в статусі свідка, і не стають на захист жертв булінгу. Таких 90% – які щодня це бачать і нічого не роблять. У контексті світу, Україна за даними ВООЗ у 2016 році займала 4 місце за рівнем проявів агресії серед підлітків,
Діти, закриті до спілкування, а також діти з сімей з низьким рівнем прибутку, піддаються булінгу вдвічі частіше ніж інші. Окрім цього, внутрішньо переміщені діти є більш вразливими до різних форм насильства, пов’язаного з конфліктом. Це впливає на їхню соціальну поведінку. Економічні труднощі також опосередковано підвищують ризики булінгу та загрожують соціальній інтеграції таких дітей.
Термін «Булінг» з’явився в 1990-х з легкої руки британського журналіста Ендрю Адамса. «Bully» перекладається з англійської, як «хуліган» – звідси і утворене слово. Науковці досліджують явище булінгу вже протягом десятиліть, але й досі не існує єдиного визначення даного поняття. У вікіпедії можна прочитати наступне визначення: булінг (цькування) (від англ. bully – залякувати, цькувати, задирати) — прояв агресії з подальшим залякуванням особистості і появою можливості її повного підпорядкування собі і своїм інтересам. Така поведінка дає можливість людині самоствердитися за рахунок когось, заслужити собі загальний авторитет (вікіпедія).
Першим запропонував визначення цього поняття Д. Ольвеус: «Булінг – ситуація, в якій дитина неодноразово піддається негативним діям з боку одного чи кількох інших однолітків». Термін «негативні дії» включає в себе досить різноманітну поведінку – від невербальних проявів агресії (ворожі погляди та зачіпання) до серйозних фізичних нападів.
Булінг може бути прямим – фізична агресія (удари, штовхання, щипання, плювання, кусання, залякування, обзивання, жорстокі жарти, утискання через соціальний статус, релігію, расу, доторки сексуального характеру) та непрямим, що проявляється переважно у емоційній та пасивно агресивній поведінці (ізоляція, виключення з соціальної групи, поділ на категорії нижче і вище, ненависний погляд, непристойні жести, написання графіті, поширення пліток).
Булінг, мобінг завжди мають наслідки, часто – тяжкі і для постраждалих осіб, і для свідків, і для тих, хто здійснював насилля: це і можливі психічні розлади, і погіршення інтелектуальних здібностей, і захворювання невротичного характеру, і зниження імунітету, і головні болі, і думки про вбивство агресорів і вчинення суїциду. Також соціальні наслідки: ізоляція та антисоціальна поведінка (девіантна, адиктивна, деліквентна), проблеми зі спілкуванням у дитячому та дорослому житті, низька спроможність до кар’єрного зростання, алкоголізм, наркоманія, злочинність.
У дітей, що постраждали від цькування найчастіше формується замкнутість як особистісна риса, руйнується віра у соціум, довіра до людей, вони абсолютно не вміють спілкуватися з навколишнім світом, наповнені страхами, тривогами і відчувають себе безпорадними. Це може тривати від 2 до 3 років, якщо одразу не надати якісну психологічну та соціально-педагогічну допомогу.
Отже, цькування (булінг, мобінг) погано впливає на формування особистостей окремих дітей, мікроклімат у їхніх сім’ях та оточуючу спільноту в цілому. Особливо небезпечною для психічного здоров’я дитини буде ситуація булінгу, яка триває тривалий час, наприклад, кілька місяців.
Розрізняють такі основні види булінгу – фізичний, психологічний, кібер:
Фізичний – агресивне фізичне залякування полягає у багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином;
Психологічний, в якому розрізняють:
Вербальний – залякування чи глузування за допомогою слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й зневажливі коментарі (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу, поведінки і т. п.), погрози зашкодити;
Соціальний – булінг стосунків, який є феноменом соціального вигнання, коли окремих дітей однолітки: не визнають або ігнорують – тактика ізоляції, бойкоту (не допускають до ігор і т.п.), або вони стають жертвами чуток чи інших форм публічного приниження і осоромлювання;
Кібербулінг, кібермобінг – залякування у кіберпросторі (онлайн-комунікаціях) полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, поширення брехні та неправдивих чуток, неприємної інформації через електронну пошту, онлайн-пости у соціальних мережах, або виключення когось з онлайн-груп. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.
Усі форми цькування (булінг, мобінг) – фізичний, вербальний, кібер та стосунків – мають тенденцію виникати одночасно. Часто постраждалі від кібербулінгу є водночас жертвами в офлайні. Проте на відміну від традиційного булінгу, коли потерпілий може знайти притулок удома, кібербулінг може спіткати людину будь-де та будь-коли, і тоді здається, що від нього неможливо врятуватися. І постраждалих, і у булерів найімовірніше будуть спостерігатися і діагностуватися такі емоційні стани: агресивність, депресія, тривога та сумний настрій. Кібербулінг також може дати можливість людині з меншою “могутністю” (сильною, авторитетною, соціально значимою) залякувати ту, яка здається їй більш “могутньою”.
Маркери булінгу – це те, що виділяється в поведінці дитини, і на що треба звернути увагу в першу чергу, і не залишити без уваги, без психолого-педагогічної реакції, корекції, впливу:
ü небажання дитини йти до навчального закладу (дитина називає різні причини);
ü наявні ознаки фізичного насилля (синці, подряпини, зіпсовані речі та ін.);
ü зміна поведінки дитини (дитина може бути надто спокійна, не хоче розмовляти з вами, має смуток, депресивність, в’ялість у стосунках, або навпаки, підвищується агресивність, імпульсивність та ін.);
ü різноманітні соматичні захворювання, дитина скаржиться на болі в животі, в голові, в інших органах;
ü депресивний стан;
ü порушення сну (погано засинає, спить, розмовляє у сні, вскрикує та ін.);
ü агресія в поведінці, мові.
Профілактичні заходи в навчальному закладі для запобігання булінгу, мобінгу:
Контроль викладачів за поведінкою учнів, взаємостосунками між дітьми (в садку, на перервах у школі, у дворі). Дорослі, які працюють у дитячих колективах, повинні вчасно визначати ознаки мобінгу і своєчасно на них реагувати. Не можна недооцінювати ситуацію, приймаючи ситуації булінгу, мобінгу за пустощі.
Робота класного керівника та майстра виробничого навчання. Необхідно припиняти будь-які прояви глузування, насилля, цькування і просто нетолерантного ставлення у колективі. Застосовувати виключно безоцінкове судження. Виконувати свої функціональні обов’язки щодо об’єднання групи, згуртування учнів. Розробити спільно з учнями правила поведінки слідкувати за їх дотриманням. Необхідно проводити класні години на теми «мобінг, булінг», можливо за участю практичного психолога, соціального педагога. Важливо говорити про цю проблему з усім колективом в групі, розповідати учням про наслідки насилля, цькування, про відповідальність за такі дії, і формувати у них ефективні стратегії поведінки в таких ситуаціях, вчити, як захистити себе і допомогти іншим.
Звертатися за допомогою до психологічної служби: для проведення діагностики за потреби. Спостереження під час навчального процесу, анонімні анкетування, консультації, учнів, батьків і педагогів здатні виявити наявні проблеми. За наслідками діагностичного дослідження можливо спланувати профілактично-просвітницьку, або корекційно-розвивальну роботу з групою чи окремими учнями.
Використання викладачами різноманітних методів роботи для профілактики: робота з художніми творами, які торкаються проблеми цькування (під час читання учні співпереживають, порівнюють себе з героями твору, які відчувають страждання). Перегляд кінострічок відповідної спрямованості та проведення спільного обговорення переглянутого (наприклад, перегляд художнього фільму «Опудало» за повістю Ст. Железнякова (автор написав повість на основі випадку з внучкою)). Написання творів (ессе) на тему булінгу, моббінгу (у процесі написання твору учень може висловити своє ставлення, відчути проблему).
Без батьківської допомоги, спрямованої на виявлення та запобігання цькування, також агресивних дій з боку дітей, не обійтися. Батьки здатні допомогти своїй дитині і запобігти цькуванню її в навчальному закладі. Діти часто не знають, як самостійно розв’язати певні проблеми. Проблема булінгу, мобінгу – не виняток. Для батьків дуже важливо вміти попередити або належним чином відреагувати на ситуацію насилля, цькування, в які потрапляють їхні діти. Вони мають бути уважними, спілкуватися та підтримувати своїх дітей.
Роль батьків полягає в тому, щоб: підтримувати у дитини адекватну самооцінку; не піддавати її постійній опіці (гіперопіці); щоденно цікавитися у дитини не тільки навчальними досягненнями (оцінками), але і тим, як пройшов день (які відбувалися події протягом дня, особливо на перервах); запитувати про те, які у неї стосунки з однокласниками та вчителями; у яких заходах класу вона брала участь; чи спілкується вона зі старшими або молодшими дітьми.
Якщо батьки помітили будь-які проблеми, серйозно поставтеся до них, проведіть щиру бесіду з дитиною, при необхідності зверніться до вчителів/практичного психолога/соціального педагога. Якщо конфлікт не масштабний (стосується тільки двох дітей), дозвольте дитині самій вирішити його, підкажіть як краще це зробити, що і кому сказати: хай вона вчиться відстоювати свої інтереси, захищати себе самостійно (якщо це в її силах). У випадках, коли насилля, цькування вже почалося і в ваших силах усунути причини їх виникнення, допоможіть їй. Якщо, припустимо, обзивають через пишні форми, запишіть сина/дочку в спортивну секцію або купіть абонемент до спортивного залу, подбайте про її здорове і менш калорійне харчування. Якщо дитина поводиться невпевнено – допоможіть їй відчути себе впевненіше. Домовтеся з педагогом, щоб ваша дитина постійно брала участь у громадських заходах — це допоможе їй стати більш комунікабельною і впевненою, додасть соціального статусу. Поцікавтеся, які додаткові заняття відвідують її друзі, можливо їй захочеться також там бути, запишіть її на одне з таких занять. У складних випадках, коли учень стає відторгненим, ізольованим у класі – повідомте педагогів про недопустимість такої ситуації в освітньому середовищі, обговоріть стратегії допомоги. Відверто поговоріть з сином/дочкою, чи зможе він/вона самостійно впоратися з ситуацією/провокацією з боку одноклассника/однокласників. Допоможіть їй відчути себе впевненіше. Пам’ятайте: дитина завжди має відчувати підтримку і любов з вашого боку.
Педагогічним працівникам рекомендовано прочитати інформацію на веб-сайті www.stopbullying.com.ua, на якому школярі та батьки можуть знайти інформацію про булінг, його наслідки та можливі дії для подолання цієї проблеми. Інформація подається в інтерактивній та відповідній до віку дітей формі. Сайт містить важливу інформацію про ознаки булінгу, способи його попередження, а також варіанти реагування на нього для батьків та вчителів. На сайті пропонуються альтернативні булінгу види поведінки, як-от скейтбординг, блогінг або діджеїнг.
________________________________________________________________________________________________
Корисні посилання
1. Булінг, або шкільне цькування: налякати поліцією не вдається, що ж роботи?
Електронний ресурс. – Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/28886363.html
2. Булінг – важлива проблема для дітей в Україні. ЮНІСЕФ розпочинає кампанію проти булінгу. Електронний ресурс. – Режим доступу: https://www.unicef.org/ukraine/ukr/media_31252.html
3. Жуля Н. Вебинар «Страшный зверь по имени моббинг». Електронний ресурс / Наталия Жуля. – Режим доступу: http://knowledge.org.ua/vebinar-natali-zhulja-strashnyj-zver-po-imeni-mobbing/
4. Мобінг в школі: як допомогти дитині подолати агресію в класі? Електронний ресурс. – Режим доступу: http://kodwa.com.ua/mobing-v-shkoli-yak-dopomogti-ditini-podolati-agresiyu-v-klasi.html
5. Стельмах С. Булінг у школі та його наслідки / С. Стельмах // Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць / За заг. ред. проф. В.І.Сипченка. – Вип LVІ. – Слов’янськ: СДПУ, 2011. – С. 431-440.
6. Що таке булінг? Електронний ресурс. – Режим доступу: www.stopbullying.com.ua
7. 40% дитячих самогубств – це наслідок булінгу з боку однолітків. Електронний ресурс. Режим доступу: https://glavcom.ua/specprojects/press_center/40-dityachih-samogubstv-ce-naslidok-bulingu-z-boku-odnolitkiv-455021.html
8. PISA 2015 Results (Volume III). Електронний ресурс. – Режим доступу: http://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2015-results-volume-iii/bullying_9789264273856-12-en
9. Захист прав дітей https://www.unicef.org/ukraine/child-protection
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com
Світлана (Wednesday, 16 October 2024 17:23)
Хочу виразити велику подяку всьому колективу нашого найкращого садочка! Тут працюють дійсно незламні люди, віддані своїй справі, творчі та найдобріші вихователі, професійні спеціалісти! Дякуємо всім за те, що в такий складний, страшний час ви підтримуєте наших дітей і нас, батьків. Навчаєте і дорослих і дітей. Дякуємо директору Тетяні Леонідівні за такий творчий, професійний, талановитий, чуйний колектив! Дуже класно, що є можливість зустрічатись діткам на проєкті ЮНІСЕФ! Дитина ходить із задоволенням! Від усіх батьків бажаємо всьому колективу здоров'я, стійкості, миру! Ми вас любимо!
Тетяна (Tuesday, 04 June 2024 10:36)
Доброго дня!Хочемо подякувати всім , хто був з нами ці нелегкі роки! Наші дітки застали і час короновірусу і війну, нажаль, але чуйний, турботливий , добрий, завжди готовий прийти на допомогу персонал садочку #232 готовий був з нами бути 24/7!
Дякуємо кожному за підтримку, особливо вихователям 5 групи "Берізка" Катерині Миколаївні та Юлії Михайлівні- за цікавий навчальний матеріал та корисні розвивальні завдання!
Всім бажаємо мирного неба та щасливого дитинства!
Ткачук Тетяна (Monday, 27 May 2024 20:12)
Дуже дякую команді вихователей нашого улюбленого садочка!Дитина ходила с превеликим задоволенням !Вивчила багато цікавого ,знайшла нових друзів!
Сідашова Наталія (Monday, 27 May 2024 17:57)
Від всього серця дякуємо вихователям та фахівцю-логопеду за чудові, цікаві та креативні дистанційні заняття!
Батьки (та бабусі з дідусями �) групи N4, N5
Дехтярьова Діана Олександрівна (Monday, 27 May 2024 15:21)
Чудовий садочок,професійні,турботливі вихователі.Донечці завжди дуже цікаво і до садочка ходить із задоволенням
Майя (Wednesday, 31 January 2024 13:18)
Хочу виразити велику подяку всьому педагогічному колективу нашого садочка, якій відвідує моя дитина. Але, нажаль зараз ми бачимось тільки онлайн. Педагоги докладають дуже багато зусиль для розвитку та виховання наших дітей, готують дуже цікаві заняття з різних напрямків, дуже веселі та корисні руханки, кваліфіковані консультації для нас батьків з питань розвитку та виховання дитини. Ще раз велика подяка вам, наші вихователі та спеціалісти за таку кропітливу, складну, але дуже цікаву і необхідну для нас і наших діток роботу в такий складний час. Всім нам миру та скорішої Перемоги! З нетерпінням чекаємо зустрічі в нашому садочку!
Батьки дітей гр.2,3,4,5. (Wednesday, 29 November 2023 08:10)
Дякуємо психологу та логопеду за дуже цікаві онлайн заняття, консультації під
час воєнного стану.
Тетяна (Tuesday, 28 November 2023 16:17)
Хочеться висловити слова подяки всьому колективу найкращого дитячого садочка #232 "Сіренький Зайчик ". Ви як одна велика родина працюєте дружно та турботливо! Психолог Вікторія Григорівна має особливий підхід до діточок з вправами, що їх заохочують та пиклуються, логопед Ірина Станіславівна - професійно виправляє та зміцнює правильну вимову дітей; вихователі Катерина Миколаївна та Юлія Михайлівна , Віра Юріївна, надають завжди дуже цікаві , корисні та розвиваючи заняття;фізичне виховання - це основи всього здоров'я , що забезпечує Вікторія Ганчева, дуже активний талановитий фахівець, методист Світлана Павлівна - генератор ідей та пропозицій, та звісно директор Тетяна Леонідівна- голова цієї родини, турботлива, уважна, завжди усміхнена, яка знає підхід до кожної дитини! Нажаль наші дітки не мають змоги їсти смічну їжу в садочку, які готують як вдома.Але ми всі сподіваємось на скору зустріч та бажаємо всім натхнення та терпіння! Все буде! Щиро Вам Всім Дякуємо за Вашу Важку Працю!
Вікторія Ганчева (Tuesday, 28 November 2023 14:14)
Велика подяка методисту спеціального закладу дошкільної освіти 232 "Сіренький зайчик", Соловьовій Світлані Павлівні, за потужну методичну підтримку педагогів та батьків. За вчасне, систематичне інформування стосовно освітніх новинок та новин, за сучасні погляди на дошкільну педагогіку, за організацію методичної роботи! Завжди в нагоді! Завжди користуюся! Дякую щиро!!!
Світлана (Tuesday, 24 October 2023 18:02)
Хочу висловити подяку колективу нашого садочка! В такий складний час ви знаходите сили бути з нами на зв'язку, надаєте завжди цікаві заняття, консультації. Ваша енергія та відданість своїй справі надихає і нас! Як можемо займаємось з дітками завдяки вам! Дякую всім за допомогу та підтримку. Дякую директору Тетяні Леонідівні за організацію такої нелегкої роботи, за таких педагогів! Дуже хочеться в садочок! Сподіваємось на скорішу Перемогу та зустріч з вихователькою Оленою Вікторівною.
Тетяна (Sunday, 11 June 2023 14:41)
Весь колектив дитячого садка вітаємо з закінченням навчального року. Цей навчальний рік був дуже важкий, як для батьків так і для робітників дитячого садка.
"Сіренький зайчик"- самий найкращий садочок, з великої літери!.Але в воєнний час ваш колектив завжди був двигуном, який надихав нас на заняття та ігри з дітьми вдома. Кожного дня ми чекали завдання, виконували їх, хоча інколи було важко.Дяґкуємо вихователям групи "Полуничка": Тетяні Михалівні та Марині Генадіївні за цікаві відео-заняття, психологу Вікторії Григорівні за корисні поради та відеоролики, логопеду Ірині Станіславовні за рекомендації та корекційні вправи,які допомагають праильно вимовляти слова та звуки, методисту Світлані Павлівні , яка координує роботу своїх колег. Дякуємо директору Тетяні Леонідівні за професіоналізм, злагодженність та уміння організувати роботу колектива у цей нелегкий для нашої країни час. Бажаємо всьому колективу здоров"я, злагоди,творчіх успіхів, натхнення та МИРУ! Чекаємо на зустріч у дитячому садку.
Ева (Friday, 09 June 2023 12:12)
Шевчук
Мамочка (Monday, 20 February 2023 22:12)
Хочу також подякувати всім педагогам нашого найкращого садочка! Низький всім уклін! Ви робите справді неймовірне для нас і наших діток в такий важкий час! Завдяки вам ми зрозуміли, що таке навчати наших непосидючих дітей, як іноді важко їх організувати. І ми тепер так само вчимося розуміти своїх дітей, вчимося разом з ними. Дякую від всіх батьків психологу за такі вчасні та необхідні консультації та заняття. Дякую логопеду за корекційну роботу і терпіння в прямому онлайн спілкуванні. Дякую вихователям за цікаві заняття, ідеї та консультації. І окреме дякую директору Тетяні Леонідівні за професіональний, самовідданий колектив. Дуже сумуємо за нашим садочком і розуміємо, що тут справді люблять наших дітей та віддають їм свою душу та серце! Сподіваємося на скорішу зустріч з вами! Миру всім!
Батьки гр.1,2,3,4,5,6. (Sunday, 19 February 2023 15:57)
Наші діти і ми скучаємо за нашим садочком.Дякуємо вихователям,спеціалістам за те,що маємо можливість продовжувати навчати та розвивати наших дітей,за онлайн спілкування.
Батьки гр.1,2,3,4,5,6.
Батьки групи 3,6 (Wednesday, 15 February 2023 18:35)
Щиро дякуємо нашим вихователям,психологу,логопеду,всім спеціалістам закладу за те,що у воєнний час з нашими дітьми проводиться онлайн дистанційне навчання(заняття,консультації).
Дякуємо керівникові закладу за налагоджену роботу колективу.
Батьки групи3,6.
Тетяна (Thursday, 14 July 2022 10:31)
Хочу виразити слова подяки колективу дитсадка " Сіренький зайчик" за вашу працю. Наш син ходив до групи "Горобинка" із задоволенням. Там працюють вихователі Грибко Юлія Михайлівна і Красуля Олена Вікторівна та помічник вихователя Корнєва Олена Владиславівна в тандемі. Шкода, що Війна все зруйнувала. Колектив дитсадка знаходить можливість у важкий час тримати взаємозв'язок з дітьми. Дякуємо керівникові закладу Кончуковській Тетяні Леонідівна, за те, що вона у воєнний час продовжує керувати професійним колективом закладу, який завжди на зв'язку з батьками. Дякуємо логопеду Ірині Станіславовні за її консультації та дистанційні заняття, щодо правильної вимови звуків. Дякуємо практичному психологу Вікторії Григорівні за корисні поради, які допомагають тримати себе в руках та допомагати своїм дітям справитися зі стресовою ситуацією. Бажаємо всім здоров'я та миру. Дуже чекаємо коли наші діти з радістю підуть до садочка. Родина Шелепових
Ірина Балховітіна (Sunday, 29 May 2022 12:32)
Доброго дня! Хочу звернутися до нашого дитячого садочка, а зокрема до всіх людей, які там працюють, а особливо до наших вихователів Білоус Тетяна Михайлівна та Зарубіна
Марина Генадіївна!
Ось і настав час, коли наші дітки залишають дитячий садочок! Я звертаюся від всіх батьків групи №2 «Полуничка», хочемо сказати спасибі велике нашим чудовим вихователям, які не шкодували своїх сил і старань, які наповнювали кожен день променями радості і веселощів, які дарували дітям теплоту своїх сердець і світло посмішок. Дякуємо вам за вашу працю і доброту, будьте здорові і щиро щасливі в житті.
З самого початку, коли наші маленькі дітки переступили поріг нашого садочку, це було 4 роки тому, був страх,залишити чужим людям своє серденько, але коли з кожним днем, забираючи дитину, ти бачив посмішку і щирі розповіді, як цікаво вона провела час, у що гралася з дітками, чого навчилася, цей страх просто зник! Велика робота всього колективу, дала свої плоди, хороші, відмінні плоди, і за це ми вам вдячні, ви початок великого шляху, який жде наших дітей, і цей початок є достойним!
Наші діти пройшли нелегкі часи, спочатку вірус, потім війна, але ви наші любі вихователі завжди підтримували нас і працювали з нами та нашими дітьми, величезне дякуємо за окрему увагу для кожної дитини!
Я вважаю, що найважливіша подяка вам , це те як дивляться на вас, діти. Так, їм цікаво, що буде за стінами садка, так, вони хочуть стати дорослішими, піти в школу. Але повірте, діточки вас будуть пам’ятати ще довго. Самі теплі і зворушливі спогади тягнуться з дитинства. І ви в них — значуща частина.
Спасибі вам за це, удачі, успіхів у благородній та потрібній справі.
Татьяна (Sunday, 15 May 2022 13:07)
Хотим поблагодарить воспитателей группы 5 "Березка" Катерину Николаевну и Веру Юрьевну, а также психолога Викторию Григорьевну за то, что в такое нелёгкое время , благодаря, Вам, мы можем предложить нашим детям граммотный познавательный, обучающий и развлекательный материал, а также можно обратится за помощью к психологу и получить консультацию специалиста.
Спасибо каждому сотруднику сада за любовь и заботу к нашим деткам !!!
Наталія (Thursday, 12 May 2022 09:10)
Хочу подякувати всім педагогам нашого садочка за те, що в такий складний час підтримують наших діток, надають цікаві завдання, завжди з нами на зв'язку! Нам, дорослим, теж дуже важливо знати, що ми залишаємося разом з нашими вихователями та у будь який час можемо отримати пораду, консультацію від фахівців садочка. Окрема подяка директору Тетяні Ленонідівні за такий творчий, відданій своїй справі колектив! Віримо у скорішу перемогу! Чекаємо повернення у садочок, до наших вихователів!
Ksenia (Thursday, 12 May 2022 08:57)
Спасибо воспитателям,психологу,логопеду за то,что в военное время дают нам консультации,задания для наших детей.
Родители гр.1,2,3,4,5,6.
Татьяна (Thursday, 12 May 2022 08:50)
Хочу подякувати вихователям групи 5 "Берізка" Катерині Миколаївні та Вірі Юріївні. Ми дуже вдячні за творчі способи їх навчання під час воєнного часу. Донечка залюбки переглядає та виконує усі завдання. Раді співпраці з такими досвідченими вихователями. ДЯКУЄМО ВАМ ЗА ВИХОВАННЯ ТА ЛЮБОВ ДО НАШИХ ДІТОК!!! Наш садок найкращий!!!
Миша (Friday, 10 September 2021 22:03)
Спасибо воспитателю группы Березка! Ребенок ходит в садик с удовольствием!
Анастасия (Friday, 10 September 2021 21:17)
Спасибо, любимой Татьяне Николаевне, она всегда радостно встречает) ребёнок с радостью бежит в садик каждое утро)
Михаил (Friday, 10 September 2021 08:38)
Отличный садик, ребенок ходит с удовольствием!
Спасибо всему персоналу!
Анна Гаркуша (Wednesday, 01 September 2021 09:03)
"Серенький Зайчик" стал вторым домом для наших деток! Лучшего места для развития малышей просто не найти. Маленькие группы, в которых к каждому ребенку обеспечивают индивидуальный подход, чуткие квалифицированные воспитатели. А какие увлекательные праздники устраивают детворе!
Отдельное спасибо хочется сказать пед коллективу группы "Веночек". Наталья Викторовна, Анастасия Станиславовна, Ирина Валерьевна - вы лучшие! Спасибо за ваш труд!
Михаил (Friday, 26 March 2021 19:04)
Радуемся каждый день, тому что ребенка приняли в этот садик, хоть и ехать до него очень далеко. Таких профессионалов и любителей своей работы как
Красуля Елена Викторовна, Анастасия Ивановна и Юлия Михайловна, очень тяжело найти- большая вам благодарность за труд и душевные силы вложенные в деток!
Натали (Thursday, 25 March 2021 16:28)
Если Вы ищите самый лучший детский садик в Запорожье- то это 232 Серенький Зайчик.
Ребенок пошел в сентябре в ясли в 2 года и ещё не разговаривал, на сегодняшний день уже рассказывает 4 сказки и стихи. Это заслуга наших прекрасных воспитателей группы Рябинка. Наши воспитатели делают кукольные театры, Развивающие занятия, утренники, изучают природу, свойства воды. Регулярно ребенок приносит из Сада поделки/аппликации/ рисунки.
И ещё в садике детей развлекают батутом, шариковым бассейном, игрушками Монтессори и многое другое.
Огромное спасибо нашим самым лучшим воспитателям и коллективу садика!!!
Марина (Saturday, 06 March 2021 19:53)
Огромное спасибо нашим воспитателям:
Шрамко Н.В.,
Черняевой Л.Н.,
помощнику Кравчук Л.П. и коллективу СДНЗ за такой душевный и красивый,весенний праздник для наших деток����
И отдельная благодарность за фото,видео и возможность окунуться в эту прекрасную атмосферу���
57 (Saturday, 06 March 2021 15:37)
Верегитин Марк 0688795614
Инесса (Wednesday, 03 March 2021 18:49)
Хочу выразить огромную благодарность воспитателям детского сада №232, группы «Клубничка». Марине Геннадьевне, Татьяне Михайловне спасибо Вам за чуткое отношение к детям, индивидуальный подход к каждому ребенку, профессионализм и терпение! Ребенок с удовольствием ходит в сад, приносит разные творческие работы. Очень интересно и познавательно в этом возрасте.
Наталья (Sunday, 24 January 2021 09:26)
Спасибо огромное практическому психологу,Виктории Григорьевне, которая провела консультацию в кабинете, с соблюдением всех санитарных норм во время карантина. Мы решили вопрос по поводу развития психических процессов и эмоциональной сферы моего сыночка.
Для нас это было важно
Анна (Friday, 13 November 2020 11:39)
Хочу выразить благодарность всему коллективу нашего замечательного садика, вы настоящие профессионалы своего дела и стали для деток и нас родителей второй семьёй! Отдельное спасибо нашим заботливым и внимательным воспитателям Лидии Владимировне, Анне Николаевне и Светлане Ивановне! В группе, как и в садике в целом уют, чистота и прекрасная атмосфера, ребёнок ходит в садик с удовольствием. Наши воспитатели настоящие затейники, скучать с ними не приходится, постоянно занимаются с детками творческой деятельностью, подвижными играми и развитием в целом, спасибо за фото отчёты это очень ценно.
Марія (Tuesday, 10 November 2020 17:44)
Дякуємо колективу СДНЗ за те, щов період карантину ми маємо змогу водити наших дітей у дитсадок. Від батьків 2 групи.
Наталья (Monday, 09 November 2020 16:36)
Моя дитина відвідує групу 3 "Віночок" з вересня 2020р.Ми з синочком задоволені дуже.Тут кожен день проходить не забутнім,веселим,розважальним,пізнавальним та активним.Дитина в садочок ходить з великим задоволонням.Велику вдячність вихователям Наталії Вікторівні Могілат,Олені Вікторівні Бабак та Ірині Валеріївні Крайновій за професійний підхід до нелегкої роботи. Ви вмієте дати кожній дитині материнську любов. Вихователь-це друга мама.Бажаю Вам міцного здоров`я,успіхів у вашій роботі,вдячних батьків.
Гаркуша Анна (Tuesday, 07 April 2020 21:03)
Хочу выразить огромную благодарность всему коллективу детского сада, а особенно воспитателям гр. Рябинка! Елена Викторовна и Анастасия Ивановна! Вы Профессионалы с большой буквы! Невероятно тактичные, чуткие и отзывчивые. В непростое время карантина вы просто стали палочкой-выручалочкой для родителей )) Спасибо за неиссякаемый поток творческих идей! Благодаря вам мы все знаем, чем занять и как развивать наших малышей )
Елена Олейникова (Monday, 06 April 2020 22:16)
Очень хочется сказать много добрых слов и слов благодарности в адрес нашего детского садика.
Наши воспитатели Елена Викторовна и Анастасия Ивановна – профессионалы своего дела. Проводят много интересных занятий с детьми: и вырезают, и клеят, и лепят.
Я очень рада, что мой ребенок попал именно к таким добрым, чутким и душевным людям. Воспитатели ответственно подходят к подготовке мероприятий, с вниманием и заботой относятся к каждому ребенку.
Чувствуется, что в саду работает очень дружный и слаженный коллектив и опытные специалисты. Это тоже очень важно.
В ОБЩЕМ ОГРОМНОЕ ВАМ СПАСИБО!!!
Доня Елена (Wednesday, 01 April 2020 17:24)
Выражаю огромную благодарность нашим любимым воспитателям ясельной группы: Красуле Елене Викторовне и Макар Анастасии Ивановне за ваш труд и заботу о наших детках! Утренники- отличные! Дети идут в сад удовольствием! Занятия: утренняя зарядка, лепка, рисование, игры, прогулки - да и это далеко не все! Спасибо за фотографии - все процессы вы фотографируете и нас, родителей радуете этими фото!
Ощущаем вашу заботу, даже если ребенок заболел! Воспитатели всегда позвонят, поддержат и обязательно услышим: " Выздоравливайте! Нам очень вас не хватает! " - такое не в каждом садике встретишь...
И не забываете поздравить именинников))) - даже если это выходной!
А вот сейчас карантин, но мы постоянно на связи! В нашей группе ( в Вайбере ) вы нас поддерживаете, информируете, также мы получаем рекомедации, как занять деток, игры онлайн, советы как развивать мелкую моторику, фонематический слух, сенсорную моторику! Спасибо психологу за рекомедации на сайте! Спасибо логопеду, она тоже в группе нам рекомедации пишет.
Я рада, что мой ребенок воспитывается в таком чудесном садике, где такие прекрасные педагоги- профессионалы своего дела! Татьяна Леонидовна- респект Вам!
Мама Маратика (Friday, 27 March 2020 18:28)
Внешние состояние детского сада (обустройство площадок, ухоженность территории), состояние внутренних помещений, материальная база, а также общая "атмосфера" садика, т.е. те аспекты, которые непосредственно влияют на воспитание ребенка всегда ухожены,чистые,в хорошем состоянии. За что огромное спасибо всему коллективу детского сада!!!
!!!Не смотря на карантин, воспитателями группы Белоус Т.М. и Зарубиной М.Г. ведётся активная работа с нами(родителями группы) в социальных сетях. Спасибо вам за советы,рекомендации,консультации и просто за активную поддержку. Я рада ,что мой сынок попал к вам в группу,где вы,вместе с помощником В.Н.Нечипоренко встречаете и провожаете нас с улыбкой. Сил вам и терпения �
Наталья (Wednesday, 25 March 2020 11:39)
Большое спасибо воспитателям,специалистам,методисту детского сада за то,что дают родителям рекомендации чем занять наших детей во время карантина.Родители гр.2
Ксенія (Tuesday, 24 March 2020 16:19)
Поздравляем с праздником весны-8 марта всех сотрудников детского сада. Желаем счастья,здоровья,успехов в работе,весеннего настроения.Благодарим за то тепло,любовь,заботу,которую вы дарите нашим детям.Спасибо за прекрасный утренник, положительные эмоции.за всё,что вы делаете для наших малышей,за хорошее питание.Родители гр.2.
Анна (Thursday, 05 March 2020 15:18)
Мы, родители старшей группы 6 "Ромашка", хотим выразить огромную благодарность нашим воспитателям Кириченко Н.Г. и Олейник О.А., спасибо огромное за их старания и профессионализмом в проведении весеннего праздника, который был наполнен позитивными эмоциями, добром, теплом и любовью!
Хочется сказать большое спасибо за эффективную работу, которая проводится с нашими детьми, за хорошее питания. Отдельное спасибо поворам за вкусные блюда. За время пребывания наших детей в д/с приобретались игры, игрушки, открылась развивающая комната, сделаны ремонты блоков, павильона. Добровольные взносы родителей идут по назначению, ежемесячно пишутся отчеты родительской инициативной группой о поступлении и использовании поступающих средств. Мы ощущаем что весь коллектив садика старается и вкладывает в свою работу максимум! Еще раз, спасибо, всему коллективу за огромный вклад в воспитание наших детей! Вы молодцы! ЛЮБИМЫЙ САДИК!!!
Елена (Friday, 28 February 2020 23:37)
Хочу выразить благодарность за замечательный праздник весны, на которым нам повезло сегодня побывать! Я уверена, что именно такие красивые праздники с акцентом на любовь и уважение к мамам, бабушкам - это самые эффективные воспитательные методики!!!
Спасибо Вам, наши любимые воспитатели Наталья Викторовна Могилат и Елена Викторовна Бабак, за теплую атмосферу, трогательные танцевальные постановки и милые сердцу каждой мамы детские поделки! Вы, как всегда, очень честно и с душой выполнили свою работу!
Отдельная благодарность обаятельной Шапокляк, роль которой неподражаемо сыграла воспитатель Наталия Викторовна Шрамко, которую мы уважаем и любим еще со времен старшего сына!
Спасибо администрации садика за любовь к детям и поддержку креативных идей в коллективе!
с уважением, семья Негой Насти и Владика
Сидаш Надежда (Thursday, 06 February 2020 21:34)
Нам очень повезло, мы попали в "Серенький зайчик"!!!
Очень довольны садом(есть с чем сравнивать), любящие и отзывчивые воспетатели, лучшие специалисты и просто дружный коллектив!!! ❤️
Отдельная благодарность :
Татьяне Леонидовне
Наталье Викторовне
Людмиле Николаевне
Людмиле Петровне
Елене Викторовне
Нарине Анатольевне
Юлие Михайловне ❤️❤️❤️, за ваш безграничный труд и любовь к деткам...
Мы вас очень любим и ценим�
Анна (Thursday, 06 February 2020 18:45)
Хочется сказать большущее спасибо нашим воспитателям Наталье Викторовна и Людмиле Николаевне за их профессионализм и человеколюбие. Дети ходят в сад с огромным удовольствием.
Литовченко (Monday, 16 December 2019 19:13)
Садом очень довольна! Спасибо всему коллективу сада, который всегда пойдет"на встречу" в любом вопросе!
Группа "Горобинка" воспитатели Елена Викторовне и Нарина Анатольевне, а также Юлия Михайловна, спасибо за вашу помощь деткам в первый, такой непростой период-первый год пребывания малышей в саду!
Группа "Березка" - Наталья Викторовна, Людмила Николаевна, Людмила Петровна, спасибо за ваш труд с нашими детками, за ваше понимание, за созданный уют в группе! Мы Вас очень ценим! Здоровья Вам и вашим семьям!
Елена (Thursday, 12 December 2019 00:01)
Большое спасибо нашему воспитателю Могилат Н.В. за волшебный мастер-класс по созданию Деда Мороза, который исполняет желания!
Наталья Викторовна, спасибо Вам за креативный подход и домашнюю атмосферу!
Настя счастлива! Вы, действительно, создали предновогоднее настроение и детям и родителям!
с уважением, семья Негой
Олена (Wednesday, 11 December 2019 23:50)
Висловлюємо свою подяку вихователю нашої групи "Віночок" Бабак О.В. за допомогу в підготовці до районного конкурсу "Хортицькі дзвіночки-2019".
Олено Вікторівно, спасибі Вам за вибір переможного вірша та тренування нашої донечки Насті!
Результат Вашої завзятості та зацікавленності у розвитку талантів наших діток - це почесний диплом та вихід на міський конкурс майстрів художнього читання!
Для нас це дуже важлива перемога,
з повагою, сім'я Негой
Ирина и Машенька (Wednesday, 11 December 2019 20:13)
А у нас в группе сегодня было новогоднее настроение, спасибо нашей Наталье Викторовне!!! Было увлекательно и интересно и мне и ребёнку, дружно загадываем желания нашему Деду Морозу, которого сделали под руководством любимого воспитателя!!! Спасибо!!!
Гаркуша Анна (Tuesday, 12 November 2019 14:30)
Спасибо огромное всем сотрудникам детского сада! Вы проделываете огромную работу на благо наших деток. Особую благодарность хочется выразить нашим заботливым Елене Викторовне и Юлии Михайловне!
Семья: Елена, Сергей и Олеся (Tuesday, 05 November 2019 16:54)
Предыдущий отзыв- хочу отметить, что ходим мы в ясельную группу " Горобинка", благодарим наших воспитателей : Красуля Елена Викторовна, Могилат Наталья Викторовна и няня - Юлия Михайловна.