Консультація  для  батьків 

"Як організувати дозвілля дитини під час карантину"

 

Зараз  у  нас  триває  карантин. Зачинені всі освітні  заклади і, як  наслідок, батьки вимушені  теж  залишатися вдома. Як же  батькам  організувати  день, щоб діти мали можливість і  розважатися , і розвиватися? Дитині дошкільного  віку, на відміну  від школяра, потрібно допомогти організувати власну діяльність.

     Насамперед дорослі мають  організувати свій день так, щоб якнайменше  змінити  розпорядок  дня  дитини від  розпорядку дня в  дитячому закладі. Адже  карантин закінчиться, і  діти  повернуться до  звичного розміреного  життя  садочка. І краще, щоб  малюку не прийшлося  занову  до нього привчатися. Батькам потрібно розуміти, що  змінилося тільки  місце перебування  більшої  частини  дня дитини, а її діяльність  повинна  і надалі бути  такою, як і була( по можливості) , або трішки  змінена. Психологи  радять   написати на аркуші паперу або на стікерах докладний розпорядок дня і повісити його так, щоб дитина постійно його бачила. Важливо, щоб у неї були чіткі очікування з приводу того, що буде відбуватися протягом дня - коли буде час для ігор, читання і відпочинку.

День повинен починатися  з  гігієнічних  процедур,  ранкової  гімнастики,  сніданку. Протягом  дня  батьки( або інші  дорослі, які  будуть знаходитися з  дитиною  вдома) повинні  організувати  навчальну,  ігрову, самостійну  діяльність  дитини. Якщо це  дитина старшого  дошкільного  віку,  то  вона  більш  самостійна і  тому  контролювати  самостійну  діяльність  не обов’язково, а  з малюкам  молодшого  дошкільного  віку  потрібна  допомога. Навчальну  діяльність  можна організувати як до обіду,  так  і  після  денного  сну (денний  сон  теж  бажано  не  відміняти).  Програму,  за  якою  працюють в  дитячому  садочку  можна  знайти  на  сайті МОН  або  проконсультуватися   з  вихователями, в  програмі  чітко  вказані   вікові  особливості  відповідного   віку  та   знання   з  кожної  освітньої  лінії,  які  повинна   отримати  дитина,  відповідно  до  вікової категорії.   Цим  самим  батьки  можуть зорієнтуватися на  те,  що  вже  знає  їхня  дитина  і  чому  її  ще  потрібно  навчити. Так,  це   може  бути  складно, бо  існують  різні  форми  та    методи  роботи  з  дошкільнятами. Але  не  обов’язково  в  домашніх  умовах  дотримуватися  всього  цього.  Головне  - в  доступній  для  дитини  формі  пояснити  матеріал,  дати  змогу  закріпити  в  практичних  вправах (якщо  це  необхідно), бажано  використовувати  наочний  матеріал,  щоб  дитина  краще  змогла  зрозуміти  те,  що  їй  пояснюють.   На  практиці  в  садочках  використовують  дидактичний  матеріал,  роздатковий,  відео  та  аудіо записи. В  наш  час інформаційних  технологій  зробити  це  нескладно.  З  підручного  матеріалу  можна  виготовити   наочність (  матеріал  для  лічби, геометричні  фігури, цифри, літери  тощо).

 Яку діяльність запропонувати дошкільнику  протягом  дня.

 Ігрова

Гра завжди  зацікавлює  дитину.  Ігрова діяльність сприяє  розвитку в дитини навичок,   умінь, необхідних для самообслуговування й надання допомоги дорослим.  У  сюжетно-рольових іграх дитина   відтворює  та   моделює   прибирання, прання, одягання, прийому їжі, одягання й роздягання  на  прикладі  ляльки  чи  іншої  іграшки.

 Трудова

У  малят є бажання самостійно виконувати деякі трудові  доручення  — мити посуд, накривати на стіл, підмітати. Тому  дитині   слід давати посильні трудові доручення.

 Художньо-продуктивна

 Малювання,  ліплення,  аплікація,  конструювання -  це  те,  що ,  напевно, подобається  робити  дитини  найбільше.  У  цих  видах художньо-продуктивної діяльності  малюк  має  змогу  втілити  свої  задуми  та реалізувати  творчі  здібності, незалежно  від  дорослого.

  Важливо ще  й  те,  що  батьки  повинні  контролювати    перебування  дитини  перед  комп’ютером  чи  планшетом.  Потрібно   організувати  перебування  на  свіжому  повітрі.

  Дитині   корисно  буде  послухати  казку,  оповідання,  вивчити  вірш,  переказати  прочитаний  твір.  Це  можна  зробити  за  допомогою  запитань,  малюнків. Цікава  форма  роботи – складання  казки,  можливо  її  героями  будуть  нереальні  фантастичні  створіння  і  нехай  дитина  дає  волю  своїм  фантазіям,  а  дорослий  занотовує  казку  і  складає  в  скарбничку ( можливо  це  не  останній  карантин  вашої  дитини  і  таких  творів  буде  ще  багато).

  Зараз  є   багато  цікавих  настільних  ігор,  які   розвивають  логічне  мислення, пам’ять,увагу – і  це  теж  буде  цікавим  заняттям  для  дітей.

 Дослідницька  діяльність

  Ще  одним   цікавим  заняттям  для  дитини  буде  дослідницька  діяльність. Можна з  дитиною  провести  досліди,  ознайомитися  з властивостями   деяких  матеріалів.

  Можна  організувати  тематичні  домашні  вечірки  або  недільники (запросити двоє – троє  друзів), підготувати  сценарій, костюми, декорації, конкурси, призи.

Деякий  час можна приділити перегляду  мультфільмів та  розвиваючих і  пізнавальних відео на   YouTube  каналі.

       Не  ізолюйте  дитину  від суспільства. Підтримуйте  контакт з  друзями  та  близькими. Дитина    може  спілкуватися з друзями   та  близькими , яких ви не можете відвідати особисто, використовуйте  відеочати.


Батькам на замітку: інформаційний простір, що є дружнім до дітей

Реакції та погляди дорослих на факти, які транслюють телебачення, радіо, інтернет і друковані ЗМІ, можуть позначатися на ставленні їхніх дітей до отриманої інформації. Батьки можуть позитивно вплинути на цей процес, якщо вони:

-         обирають, який контент дитина може переглядати і слухати;

-         пояснюють дитині факти і явища;

-         не дають дитині дивитися телебачення та користуватися інтернетом.

А також …

 … користуються авторитетом у дитини

Якщо тато і мама є авторитетами для дитини, вона може перейняти їхнє пригнічення, страх, зневіру або, навпаки, почуття гідності та упевненості. Дитина довіряє почуттям близьких дорослих, бо вони дають їй змогу відчувати, що вона не самотня у своїх переживаннях і її почуття розділяють рідні люди. Водночас байдуже ставлення дорослих до певних подій зумовлює у дітей таке саме незацікавлене ставлення до змін і перетворень у світі, країні, власному житті.

Якщо батьки не користуються авторитетом і довірою у дитини, вона може сприйняти інформацію такою, якою її подають заангажовані ЗМІ. Зокрема, якщо авторитетним інформатором є відомий актор, спортсмен тощо.

 

 … враховують вік та перспективу розвитку дитини

Батькам варто обговорювати з дитиною все, що відбувається в країні та поза її межами. При цьому батьки мають враховувати вік та пізнавальні можливості дитини, розповідати усе простою, зрозумілою їй мовою. Крім цього, інформація має бути цілісною та структурованою, аби дитина ліпше розуміла логіку подій, явищ та вчинків, причинно-наслідкові зв’язки між минулим, теперішнім і майбутнім.

 

 … подають дитині гідний приклад для наслідування

Якщо батьки беруть активну участь у волонтерських, благодійних заходах, то, найімовірніше, і їхня дитина виявить бажання зробити щось корисне для людей, які потребують допомоги. Також вона може проявити власну ініціативу: створювати малюнки або вироби, залучати онлайн до цієї діяльності родичів та друзів.

 

 … пояснюють факти та явища

Дитина та її оточення можуть використовувати різні джерела інформації. Дитина ще не сформувала свідоме ставлення до світу та стійкі переконання, а тому вона може перекрутити чи спотворити інформацію, яка надходить ззовні. Аби дитина адекватно розуміла певні соціально-політичні явища, батькам варто пояснювати їй те, що вона почула або побачила.

Коли члени сім’ї однозначно розуміють і тлумачать інформацію зі ЗМІ, дитина почувається впевненіше в інформаційному середовищі.

 

 … аргументують власну позицію

Інформація, яку пояснюють батьки, має бути чітко структурованою, щоб дитина не знайшла в ній «прогалин» і не витлумачила її неправильно. Батьки під час бесіди з дитиною тактовно й обґрунтовано мають відокремити правдиве від неправдивого, щоб зосередити її увагу на тому, що можна схвалювати, а що слід засуджувати, у конкретній ситуації. Завдяки такому підходу дитина матиме змогу сформулювати власну думку про ту чи ту подію або явище.

 

 … використовують невербальні засоби спілкування

Невербальні засоби — своєрідний епілог та емоційне тло, на якому розгортаються розмірковування дорослого. Коли дитина слухає батьків, вона спостерігає за ними і сприймає не лише слова, а й реакцію на ту чи ту подію: розпізнає й відчуває спокій чи хвилювання, впевненість чи розгубленість, довіру чи недовіру до джерела інформації.

Прагнення дорослих об’єктивно та виважено пояснювати інформацію дає дитині змогу ліпше та впевненіше сприймати її, користуватися нею та передавати її іншим. Прямий погляд і спокійний тон батьків під час розмови посилює довіру дитини до їхніх слів і переконань.

 Джерело: Практичний психолог: Дитячий садок№4 Підготувала Людмила Терещенко 


16 питань про безпеку вдома та на вулиці, які варто обговорити з дитиною

Безпека дітей — одне з важливих питань, які турбують батьків завжди. А в ситуації з карантином — і поготів, адже не всі мають можливість працювати дистанційно чи залишити дитину з нянею. Крім того, діти досі гуляють на вулиці з однолітками чи самостійно, без нагляду дорослих.

Тому пропонуємо вам 16 питань, які варто обговорити зі своєю дитиною, і переконатися, що вона точно знає, як діяти в подібних ситуаціях.

1) Що робити, якщо батьків немає вдома, а хтось намагається відкрити двері?

Необхідно терміново зателефонувати батькам, а потім в поліцію (102) або службу порятунку (112). Розмова зі спеціалістом може затягнутися, а в цей час батьки зможуть подзвонити сусідам, попередити їх, і дитині нададуть допомогу.

2) Ти візьмеш цукерку в незнайомої людини?

Нагадайте дитині, що в незнайомих людей брати їжу, іграшки та інші речі не можна ні в якому разі!

3) Що робити, якщо з розетки пішов дим, а нікого з дорослих немає вдома?

При виникненні пожежі або загрози займання/витоку газу необхідно швидко покинути квартиру і набрати номер пожежної служби (101), служби порятунку (112) або служби газу (104).

·         Поки пожежна служба буде їхати, дитина має звернутися до сусідів. Самостійно гасити пожежу категорично забороняється!

4) Незнайомий дорослий просить тебе про допомогу. Ти допоможеш йому?

Поясніть дитині, що коли людина потребує допомоги, то в першу чергу звертається до дорослих. Тому якщо якийсь незнайомець просить про допомогу, потрібно відповісти йому категоричною відмовою. Можна сказати, що батьки не дозволяють спілкуватися з незнайомцями.

Причому відповідати потрібно швидко і відразу ж йти, бажано в людне місце.

5) Що потрібно робити, якщо до тебе наближається зграя собак?

У ситуаціях з тваринами головне — зберігати спокій і не провокувати їх на агресію. Не можна дивитися собакам у очі, але можна відволікти їх за допомогою якогось предмета (шапки, парасольки, зошита тощо). Потрібно обережно кинути предмет в сторону та поступово віддалятися від зграї, але не повертатися до неї спиною.

6) Ти підеш в гості до людини, з якою щойно познайомився?

Навчіть дитину, що ходити в гості до малознайомих людей (навіть ровесників), не можна ні в якому разі. Це правило діє і в тому випадку, коли вони представляються друзями сім’ї.

7) Що робити, якщо ти відчув вдома запах газу?

Потрібно негайно вийти з квартири, звернутися до сусідів, викликати службу порятунку (112) чи службу газу (104).

·         Навчіть дитину не соромитися і не панікувати — краще помилковий виклик, ніж вибух.

8) Якщо ти чекаєш ліфт і до тебе підійшли незнайомці, ти поїдеш з ними разом?

На пропозицію зайти в ліфт з незнайомцями потрібно відповідати однозначною відмовою.

·         В такій ситуації дитина може відповідати, що вона чекає батьків, які ось-ось мають підійти.

9) Що потрібно робити, якщо ти помітив, що за тобою стежать?

Потрібно зайти в людне місце (супермаркет, перукарню, кафе тощо) і вже звідти повідомити батьків про стеження.

·         Дитина має знати свої ім’я та прізвище, ім’я батьків та їхній номер телефону. Якщо незнайомець слідує за дитиною, попросити про допомогу можна також людей, одягнених у форму, — поліцейських, касирів, продавців, охоронців.

10) Кому можна відкривати двері, якщо ти один вдома?

Чужим людям відкривати двері категорично забороняється! Це стосується будь-яких незнайомців, незалежно від статі та віку.

·         Переконайтеся, що дитина добре розуміє це правило. Адже небезпечними можуть бути не лише дорослі чоловіки з бородою, а й милі на перший погляд бабусі, добрі тітоньки і навіть діти.

11) Що ти будеш робити, якщо незнайомець схопив тебе і не відпускає?

У цій небезпечній ситуації дитина має якомога швидше привернути увагу людей. Можна кричати і битися. Також дозволяється стукати по машинах, які стоять поруч, — можливо, спрацює сигналізація.

12) Як ти вчиниш, якщо загубишся в натовпі людей?

У натовпі насамперед потрібно зберігати спокій. Перебуваючи серед великої кількості людей, необхідно поступово зміщуватися до краю, але не намагатися йти проти людського потоку.

·         Не можна також наближуватися до стовпів, решіток та інших предметів з гострими й випнутими кутами.

13) Що ти будеш робити, якщо опинишся на вулиці під час грози?

Навчіть дитину, що найперше, що вона має зробити, це знайти безпечне укриття. До прикладу, можна зайти в найближчий магазин або під’їзд.

·         Якщо поруч немає укриття, можна сховатися в низькорослій ділянці лісу чи парку.

Але потрібно триматися подалі від водойм, металоконструкцій, високих дерев і автомобілів.

14) Що ти будеш робити, якщо хтось в інтернеті погрожує тобі або твоїм близьким?

Про погрози будь-якого характеру дитина має негайно повідомити батькам, поліції або службі довіри.

15) Тебе покликали грати на замерзлу річку. Ти підеш?

Гратися на замерзлому водоймищі без батьків категорично заборонено — винятків бути не може! Для подібних розваг мають бути спеціально відведені місця під наглядом дорослих.

16) Чи можна брати aптечку з лікaми, коли батьків немає вдома?

Брати аптечку і користуватися незнайомими ліками під час відсутності батьків не можна.

·         Щоб дитина усвідомлювала наслідки, потрібно пояснити небезпеку неправильного вживання лікарських засобів.

На жаль, діти не можуть ще прогнозувати наслідки своєї поведінки й усвідомлювати можливу небезпеку. Вони можуть піти за незнайомою людиною чи спробувати кольорові пігулки просто з цікавості. Тому з ними потрібно говорити про небезпеку цих дій і доступно пояснювати наслідки.

Сподіваємося, що довірлива розмова з вами і знання відповідей на ці питання зможуть убезпечити та захистити вашу дитину.


Консультація для батьків

"Вчимо дітей спілкуватись"

 

 

         Для повноцінного і всебічного розвитку особистості дитині необхідно вміти спілкуватися з однолітками і з дорослими. Дитині легше навчитися спілкуванню, якщо відносини в сім'ї склалися довірчі і відкриті. Коли дитина навчиться спілкуванню з батьками, йому легше буде спілкуватися з оточуючими людьми.

      Для формування вміння спілкування батькам необхідно прийняти свою дитину повністю, з усіма його слухняності і примхами, і не забувати говорити йому про те, як ви його любите. З дитиною завжди потрібно говорити на рівних, тоді він буде прагнути до спілкування. Перед сном проаналізуйте, скільки разів ви сьогодні повчали і критикували малюка, а скільки раз розповіли йому що-небудь цікаве, поділилися своїми думками, і хвалили його. І який результат? А доброзичливих звернень має бути набагато більше!

      Дитина весь час потребує підтримки батьків. Навіть у випадку, коли він сам карає себе за погану оцінку або вчинок, називаючи себе «дурним», «бараном», і т.д., ви повинні переконати його. Дитина підсвідомо сподівається, що батьки бачать його іншим, і спеціально провокує їх, щоб почути у відповідь: «Ти розумний і добрий, наступного разу в тебе обов'язково вийде». Завжди відкрито говоріть з дитиною про свої почуття, тільки тоді він навчиться їх розуміти, а, отже, і говорити про них. Для того, щоб дитина могла навчитися виражати почуття, з ним потрібно розмовляти, читати книги і займатися спільною діяльністю.

     Дітей дошкільного віку можна вчити спілкуванню з допомогою рухливих ігор. Дорослий в цих іграх виступає в ролі учасника гри та ведучого. Це дозволить йому краще оцінювати дії інших учасників гри і стежити за дотриманням правил. Дитина буде вчитися орієнтуватися на партнера, і гідно програвати, не ображаючись. Після рухомий гри можна завести розмову з дитиною на пізнавальні теми. Наприклад, якщо в грі у вас «брали участь» якісь тварини, то дитині буде цікаво дізнатися про їхнє життя. Під час розмови краще використовувати картинки із зображенням тварин або зоологічне лото.

     Намагайтеся не просто повідомляти дитині цікаві відомості, а втягуйте його в розмову, щоб він ставав повноправним учасником бесіди.

     Є діти, які мають природжений талант знаходити спільну мову з ким завгодно, де завгодно, коли завгодно. А є діти, яким це складно дається.Та спілкуватися краще можна навчити будь-яку дитину!

     Спілкування має величезне значення для загального психологічного розвитку дітей, для становлення дитини як особистості. До старшого дошкільного віку, тобто до 5-ти, а тим більше до 6-ти років у дітей повинні бути наступні комунікативні уміння:

- уміння слухати і чути іншого;

- уміння брати участь у вільній бесіді;

- уміння бути уважним до самого себе і до оточуючих;

- уміння розуміти відчуття і настрої іншого;

- уміння осмислювати свої вчинки і вчинки іншого.

Для того, щоб розвивати ці вміння, розкажіть дитині про «Секрети спілкування»:

1. Називай друга по імені, і він звертатиметься до тебе так само;

2. Будь уважний до тим, хто тебе оточує, і люди поважатимуть тебе;

3. Будь ввічливий, і у тебе буде багато друзів;

4. Умій уважно слухати іншого, і ти зможеш дізнатися багато нового.

     Розкажіть про ці правила дитині якби «проміж іншим», у відповідь на якесь запитання дитини про спілкування чи просто у відповідній ситуації. Тоді ефект буде максимальним.

Також ви можете влаштувати цікаві ігри для дитини, які непомітно для неї допоможуть відпрацювати основні навички, без яких неможливо обійтись у спілкуванні.

Гра № 1 «Обличчя»

Намалювати на листочку обличчя з різним виразом: весела обличчя, таке, що плаче, похмуре, хитре, здивоване, перелякане, і так далі. Визначаємо разом з дитиною, що виражають ці обличчя, і знайомимо дитину з тим, що вираз обличчя називається «мімікою». Говоримо хором це слово.

Гра №2 «Маски»

Дітям і собі даємо завдання: виразити за допомогою міміки горе, радість, біль, страх, здивування. А хто-небудь третій визначає, чи вдалося зобразити «маску». Бажано, щоб було хоча б 3 гравці (ідеально: мама, тато, дитина).

Гра № 3 «Жести»

Пояснюємо хлоп'ятам, що розмовляти можна і за допомогою жестів. Згадуємо по черзі, які жести ми знаємо (як жестом зупинити машину, попросити про щось, поздороватися, попрощатися...). Виграє той, хто зміг згадати жест останнім. Тільки будь ласка, не обігруйте свою дитину. Найкраще, якщо влаштувати гру між декількома дітьми, а ви будете суддею (слідкувати, щоб ніхто не використовував незрозумілих або тільки що вигаданих жестів). Якщо ж такої можливості немає, і ви граєте вдвох з дитиною, у кінці гри переключіть увагу дитини на щось інше, непомітно змініть тему. У будь-якому випадку не акцентуйте увагу на тому, що ви перемагаєте дитину. На жаль, не всі діти вміють раціонально реагувати на таке. Так же, як і не всі дорослі. Ця порада стосується всіх ігор, у які ви граєте з дитиною.

Гра №4 «Іноземець»

Раптом ви потрапили в іншу країну, ви не знаєте мови, вас не розуміють. За допомогою міміки й жестів запитайте дорогу в зоопарк, в басейн, на площу, де стоїть пам'ятник, у кінотеатр, у кафе, на пошту і так далі.

Гра №5 «Ці різні слова»

Розкажіть дитині, що за допомогою слів можна приголубити, прогнати, засмутити, зігріти, образити. Заспокой ляльку Таню, яка плаче, подаруй подарунок другу на день народження, поясни іншому, що тобі не подобається, коли тебе штовхають і попроси більше цього не робити. Таких ситуацій можна придумати безліч. Звичайно, ви можете використовувати такі ситуації, з якими дитина має проблеми: як вирішити непорозуміння без бійки, як пояснити, що ти чогось хочеш без сльоз, купити хліб у магазині… Усі ці ситуації програються за допомогою слів, міміки, жестів.

Гра №6 «Опиши друга»

Дві дитина або дитина з кимось із дорослих стають спиною один до одного і по черзі описують зачіску, обличчя, одяг іншого; хто опинився точнішим, той виграє.

Гра №7 «Дотики»

Дитина закриває очі, а хто-небудь із присутніх доторкається до рук. Малюк відгадує, хто це і називає по імені.

Гра №8 «Слухаємо тишу»     

Пропонується всім послухати тишу, а потім визначити, хто і що почув в тиші. Як варіант, можна зробити короткий вступ до гри й сказати, що у нас дома поселилася фея Тиша. «Хочете послухати її пісні? Для цього требі сидіти тихо-тихо і тільки найуважніші зможуть почути її». Бажано, щоб підчас гри сусіди не робили ремонт і не слухали музику, тобто щоб дійсно було максимально тихо. Окрім розвитку вміння слухати, ця гра розвиває вміння концентрувати увагу та контролювати своє бажання «щось сказати», коли знаєш, що це невчасно. Важливо не «перегнути палку» і зупиняти гру як тільки ви бачите, що вона починає набридати дитині, а після закінчення запитувати, що дитина почула. Які були звуки: голосні, тихі, який був тембр (перед цим поясніть, що таке «тембр» дитині), де дитина чула схожі звуки і т.д.

Джерело Река С. В.